vineri, 29 decembrie 2023

Gânduri la sfârșit de an



De unde vine odihna? De la puține griji. Cum să ai puține griji? Trebuie să ai puține nevoi, iar când ajungi să ai puține nevoi, ajungi să ai puține lucruri. Când ai puține lucruri este foarte ușor să le gestionezi, este ușor să le duci grija, este odihnitor….

Ma bucur ca anul acesta am reușit sa fac lucrul acesta, am testat o viață cu puține lucruri, puține haine, puține jucării, puține activități. 


Creativitatea se dezvoltă în lipsuri, paradoxal dar puține jucării dezvoltă creativitatea mai mult decât excesul de jucării. 

Am cunoscut părinți care sunt foarte axați pe educația montesori și aplică cele mai noi tehnici de parenting, iar la banala întrebare dacă copilul lor de 5 ani își strânge singur jucăriile, pentru ca cel de 2 ani deja o face, răspunsul este “ nu nu am ajuns încă la aceste performanțe…”  Iar ideea de pedeapsă li se pare condamnabilă.

În materie de vestimentație, mă bucur ca am reușit să mă descur toamna-iarna aceasta cu doar 2 perechi de blugi, o rochie, 2 cămăși, un cardigan și un pulover. Ce păcat ca se promovează excesul de haine, gestionarea lor îți ia o grămadă de timp. Plăcerea de la niște haine bine asortate și foarte variate durează doar când te uiți în oglindă, dar efortul și timpul dedicat lor este  mare.

Timpul și energia, sunt două resurse prețioase pe care toți tind să ți le ia, este important să nu le consumăm pe orice.

Și anul care vine rămân o mare fana pentru electrocasnicele care fac treabă în locul meu.

Imunitatea copiilor… alergăm cu viteză la farmacie să luăm vitamine pentru imunitate, dar ca să-i lăsăm mai mult în natură, în aer liber nu ne grăbim. Cat mai mult timp afară în natură, minim 4 ore pe zi, somnul într-o încăpere bine aerisită, racoroasa și cu o umiditate potrivita, băi în apă răcoroasă sunt resurse ieftine și la îndemâna oricui pentru a crește imunitatea unui copil. Am întâlnit părinți care au luat decizia să nu mai scoată deloc copilul afară ca să nu răcească… 


Un copil trebuie încurajat să se joace singur. Un copil trebuie să aibă momente de plictiseala. Multor părinți li se pare grav daca copilul lor se plictisește, dar în această plictiseală copilul inventează ceva nou, în această plictiseală și joc în singurătate el se întâlnește cu el. Dar dacă tot timpul parintele îi ofera distracții, tot timpul activități noi…noi, asta înseamnă ca acel părinte se va epuiza, iar copilul o să perceapă ca toți sunt făcuți ca să-l distreze… 

Jucăriile…le-am organizat în câteva coșulețe mici ca dimensiune și greutate, ca să le poată lua singură și să nu-i ia mult timp ca să le strângă dacă le împrăștie pe toate din acel coș. Regula de aur este: “ alt coș doar după ce l-a strans și l-a pus la loc pe cel cu care tocmai s-a jucat”  cărțile la fel, înainte să-și ia o altă carte de pe raft o pune la loc pe cea care a citit-o deja. M-am obișnuit cu remarca “ ce puține jucării aveți…” cei care ne vizitea nu știu ca în pod avem 5 coșuri arhipline, de care intenționează să scap la un moment dat… Să păstrăm ordinea și să punem jucăriile la loc după ce ne-am jucat cu ele este o aptitudine care trebuie cultivată. 

Acestea sunt gândurile mele la sfârșit de an.

4 comentarii:

  1. da, simplitatea, minimalismul, sunt de aur.Si eu ma straduiesc, dar sunt greu de cultivat cu 4 fete in casa, fiecare cu lucrurile ei.La multi oameni se aduna.

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitări, mămică! Un an cu sănătate și echilibru!

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte tari ideile tale, ma bucur ca ai reusit aceasta performanta. Cateva paragrafe mi-au dat de gandit, cum ar fi cel cu plictiseala...astazi am surprins-o pe fata mea jucandu-se cu plusurile un joc de roluri si eram epuizata psihic gandindu-ma ce alt "joc" sa ii mai inventez si aduc, ca sa nu mai simta singuratate (ca nu mergem in parc perioada asta la socializare). Acum am facut click-ul cu ce ai spus tu. Sper ca iti gasesc timp sa postezi pe blog mai des, imi plac mult postarile tale! Te pup, Oana.

    RăspundețiȘtergere