luni, 12 august 2024

Concluzii în grădina

 


Vara este pe sfârșite, vegetația ușor, ușor se petrece… Mă grăbesc să las aici câteva gânduri despre grădina noastră, nu de alta dar vine septembrie, o să am alte griji și o să uit, dar grădina nu mă uita…

De ce am fost multumita anul acesta in grădină și ce as vrea sa păstrez pentru la anul: 

- Solarul, este micuț, are  3x4 metri, 12 mp, suficient ca să ne acopere nevoile noastre de roșii și castraveți. Am fost mulțumită, nu m-a solicitat foarte mult îngrijirea lui, producția de roșii a fost suficientă pentru noi. Nu am pus nimic la borcan, dar de salată ne-am făcut plinul. Știind ca aici va fi zona  in care voi lucra mai mult, lângă solar bunicul ne-a pus și locul de joacă cu nisip, să-mi am fetița sub supraveghere cat se joacă.

- Straturile înălțate din grădina în aer liber: a fost comod de îngrijit, am avut posibilitatea să pun un pamant mai bun și mai bogat în nutrienți pe acele parcele decât în restul grădinii. Am plantat dovlecei, ardei, vinete, morcovi, câteva fire din fiecare, să testăm ce merge, ce ne place. Aș fi vrut să pun mai multă ceapă, aveam loc destul dar am tot amânat momentul până a fost prea târziu.

- Compostul, sunt mulțumită să văd cum resturile vegetale: coji de cartofi, de banane, zațul de cafea, frunze, gazon  se transformă într-un material bogat în nutrienți pe care după descompunere l-am pus în grădină de legume.

- Gazonul, este plăcut ochiului dar se îngrijește greu. Nici solarul nu mă solicită atât cat gazonul, tuns, dat cu îngrășământ, udat, avut grijă să nu crească alte ierburi prin el, e nevoie și de câte un tratament, primăvara sau toamna, scarificat, aerat…și multe altele. Nu arată încă așa cum mi-l doresc, dar de la an la an este mai bine. Umbra nucului ne dă mari bătăi de cap, dar găsim noi o soluție. Gazonul tuns îl folosesc ca strat de mulci in solar. Cu toate ca se îngrijește greu, îl păstrez. Inițial, când nu știam ce presupune îngrijirea gazonului, am vrut să avem toată curtea verde, dar când l-am plantat, s-au terminat semințele din pungă exact acolo unde am pus mai târziu gărduțul de lemn, ca să separăm grădina de legume de zona de odihnă, și ce bine ca s-au terminat semințele… Cu toate astea am o parcelă pe care vreau să pun trifoi, de gazon să nu mai aud :)))

- Sunt mulțumită de plantele cățărătoare, le-a mers bine. Trandafirul cățărător, glicina, mânuța maicii domnului, un fir de iederă…chiar și vita de vie, toate ne-au ținut umbră și ne-au ferit de privirile indiscrete ale vecinilor.


- Pomii fructifer: am fost mulțumită de toate fructele, la anul voi respecta cu rigurozitate perioadele de stropit, am salvat și numărul de telefon al celui care ni i-a tualetat în primăvară, mâna de aur a avut, crengile pline de rod, aproape ca se rupeau.


- La anul voi merge mai mult pe plante perene, renunț la florile anuale, le voi pune doar în jardiniere sau ghivece. Am avut o parcelă mică cu flori de câmp, foarte frumoase, era un rai pentru albinuțe și tot felul de insecte pe care le admiram cu fetița mea, dar florile s-au petrecut repede, uscate fiind am fost nevoită să le scot iar parcela a rămas goală si pustie și cred ca o să crească diverse buruieni până o să plantez eu ceva peren acolo. În concluzie, vreau plante care să îmi bucure privirea pe tot parcursul anului, să nu rămân cu parcele de pământ goale.

- Îngrășământul pentru plantele decorative și flori, o să iau unul universal, anul acesta am avut o cutie pentru conifere, o cutie pentru trandafiri, o sticlă cu îngrășământ lichid pentru plantele cu flori… e prea mult, o găleată cu îngrășământ universal (neapărat uscat) cu eliberare lenta mi-ar fi suficientă, iau găletușa și trec pe la fiecare plantuta decorativa și îi pun la rădăcină. Îngrășământul face plantele mai viguroase, asta am testat deja.

Anul acesta mi-a lipsit un sistem de irigat nu doar în solar dar și în restul grădinii. La anul asta voi face, voi monta furtune și furtunașe la florile și plantele existențe în curte, voi mai pune câteva butoaie pentru apă de ploaie. Nu mai vreau să fac kilometri cu stropitoarea în mâna.

Ce ține de plante, deocamdată nu-mi doresc nimic, vreau să le îngrijesc pe cele pe care le am, anul acesta am cumpărat destule, o parte le-am pierdut de la călduri, și am regretat achiziția lor. Aș vrea să  văd cum se dezvoltă cele care au rămas, apropo de cumpărat, intenționez sa nu mai cumpăr, vreau să mă plimb pe străzile din comuna și să “cerșesc” de pe la oameni cu inima bună :))) pe care îi cunosc deja de când ne-am mutat, tot felul de plante și semințe, care s-au adaptat zonei și pe care le văd într-o formă dezvoltată și matură. Am câteva băbuțe pe care le tot întâlnesc pe la biserică, care sigur îmi vor da cu dragă inimă pui de flori si semințe din grădina lor.

Acestea sunt observațiile mele pentru gradina 2024. În următoarea perioadă lucrări mari în grădină nu se prevăd, doar să întreținem și să mai culegem ce e de cules. Oricum începem școala si grădiniță și vom avea un ritm destul de alert. Lucrările  mai mari în grădină le voi face în vacanța de toamnă. Până atunci o să ne bucurăm și o să admirăm natura așa cum este ea, ușor îmbătrânită și petrecută,  dar colorată și frumoasă. 

Voi sunteți mulțumiți de grădinile voastre? :))

Un comentariu:

  1. Noi avem în plan la anu sa facem un solar ,sunt mulțumită de gradina mea insa cea de flori voi alege flori care sa fie perene și să aibă o înflorire mai lunga,anul acesta am pierdut din ele când m-am oprit din udat .
    Îți recomand portulaca/ flori de piatra ,sunt perene,se înmulțesc singure și nu au nevoie de apa prea multa,cu siguranță ți-aș fi oferit eu dacă erai aproape însă nu locuim in zone apropiate.

    RăspundețiȘtergere